Monday, May 6, 2019

Szülés alatti támogató környezet vs. EDA


Szépen csendben hallgatom végig a rengeteg traumatikus szülésélményt.

Miközben mélyen belül tudom, hogy a szülés szép és csodálatos, sajnos az emberek nagy részének teljesen más elképzelése és élménye van. Mert sokan azt hiszik, hogy nincs döntési lehetőségük, sokan azt gondolják, hogy amit egy orvos felkínál lehetőségként, az egy parancs és nem egy javaslat, amit át lehet beszélni, hogy előnyök hátrányok mérlegelése után dönteni tudjon a szülni készülő pár. 
„De végül is mindenki jól van” hangzik el a legtöbb szülés után. És ez így igaz, mindenki nagyon örül, hogy az anya is és a baba is egészséges. 
De, ha el lehet kerülni, valamit, amit nem szeretnénk, vagy valamit, aminek hosszú távú következményei vannak, akkor jobb előre felkészülni.
A lehető legfantasztikusabb dolgot kaptam anyukámtól, azzal, hogy én életemben először egy otthonszülés részese lehettem. Ez egy olyan mély biztonságérzetet adott nekem, hogy mindig is azt gondoltam, hogy a szülés a világ legtermészetesebb és legszebb dolga. 
Amikor elkezdtem az egyetemi gyakorlatot letölteni, nagyon sokszor mentem haza teljesen lesokkolt állapotban. Még nekem is nehezemre esett feldolgozni sokszor, amit láttam, nem hogy annak az anyukának, akinek ez az élete egyik legmeghatározóbb élménye. 
Ha azt gondolnám, hogy úgy kell szülni, ahogy a kórházakban Vezetik le a szülések 90%-át, akkor valószínűleg sosem szültem volna. Vagy én is azt gondolnám, hogy az a normális, ha semmi nem normális vagy természetes úton történik egy szülés alatt. Ha csak azokból a történetekből építeném fel, hogy a szülés milyen, amit a környezetemben élő nők meséltek, hát elég nagy bajban lennék. Sajnos olyan sok tévhit kering és olyan sok hülyeséget hallani, hogy legtöbbször azon gondolkozom, hogy szegény nők, akik ezt mind elhiszik, velük mi lesz? 


Egy átlagos egyedül hagyott szülő nő története.


Belépek a szülőszobába és hallom, hogy egy nő vajúdik. Nagyon örülök, hogy, jaj de jó végre látok egy szép szülést és most már tapasztaltan segíthetek egy vajúdó kismamának. Gyorsan átöltözök és sietek, hogy nehogy lekéssem.
A többiektől kérdezek egy párat, kiderül, hogy első szülő, tegnap este érkezett, és hajnali 3-kor kapott epidurális érzéstelenítést.
Minden fájásnál jajgat. Odamegyek, megfogom a kezét, bemutatkozom, és azt mondom neki, hogy ne féljen, itt leszek vele.
Az anyuka teljesen ki van merülve. Kéri, hogy valahogy segítsek. Minden fájásnál fogom a kezét és együtt vesszük a levegőt. Próbálom bíztatni, és pár megerősítő szóval újra erőt lehelni belé.
Tegnap óta nem evett, nem ivott semmit. Rettenetesen ki van merülve és az EDA miatt nem is kelhet ki az ágyból és nem sétálhat. Egy oldalon fekszik szegény, se nem pisilt, se nem kakilt már 1 napja, a férje kiment, amikor az EDÁ-t szúrták és utána nem is jött vissza. Lelki segítséget nem kapott. Minden fájásnál oldalt fekve összehúzza magát magzat pózba és teljes erejéből ordít. Miért nem kísérte őt végig valaki, miért nem segített neki senki, miért nem mondták el neki, hogy mi mivel jár?
Miért van az, hogy a kórházi szülések nagy része totálisan szembe megy az Egészségügyi világszervezet ajánlásával?
Nem ehetett, nem ihatott és nem mozoghatott. Mégis mitől várták, hogy marad energiája 15 óra vajúdás után? Mitől várták, hogy be fog illeszkedni a baba feje, ha egyetlen pozícióban mozdulatlanul, befeszült izomzattal és kiszolgáltatottan fekszik?
Ezt a kényelmetlen pozíciót még egy szívhangfigyelő és egy infúzió teszi még kényelmetlenebbé.
Az anyuka teljesen kétségbe van esve, próbálok neki segíteni, de már a sok beavatkozás és az eltelt 15 óra miatt, amit egyedül töltött, nem igazán tudom, mit tehetnék.
Vajon az EDA felajánlása, hogy zajlik? Elmondják azt a rengeteg mellékhatást és szövődményt is, amit okozhat? Vagy csak annyit, hogy van egy fájdalomcsillapító módszer, amitől nem fog szenvedni, kéri? Hát x óra vajúdás után, ha egy ilyet felajánlanak egy kimerült nőnek elég valószínű, hogy ha nem is tudja, hogy mi az, belemegy.
1 órája vagyok ott mellette, bejön a főorvos és a fiatal rezidens, ezen kívül én vagyok ott és egy másik szülésznő. 5-en vagyunk a szobában, és egyedül én éltem át szülést.
Az orvos vizsgál, ez nagyon fáj az anyukának, 4 ujjnyi és a fej még nincs rendesen beilleszkedve. Megvár 4 fájást, a keze végig az anyukában van. És a fájások alatt megjegyzi, hogy:
„Ez nem is rendes fájás, ne jajgasson, attól nem lesz jobb, ugyanúgy fáj akkor is.”
Hát ez a mondat biztos segít az ellazulásban…
Egy-két fájás után felszólítja a fiatal rezidens lányt, hogy „segítsen rá” és támassza meg a kisbabát. A rezidens rezzenéstelen arccal odaáll és elkezdi lefelé tolni a kisbabát, kívülről látható, hogy a fej még egyáltalán nincs jó helyen, és a méhszáj sincs még erre készen, miért csinálják ezt??
Ez másban nem kelt irgalmatlan feszültséget, csak bennem??
Az orvos tanácsa a fájás alatt:
„Nyomjon teljes erejéből, mintha egy nehéz székletet nyomna.”
Egy nehéz székletet???????????????????????????????? Hú, az az igazság, hogy az arcomra mindig kiül a véleményem, most sem nagyon tudtam leplezni. MI VAN?! Nem egy nehéz székletet kell kinyomni, hanem egy új életet világra hozni. Te jó ég, itt tartunk?
Sajnos nem mondhatok egy szót sem, mivel csak tanuló vagyok. Ezt tanulom a gyakorlaton. Szép, mondhatom.
Az egyik orvos alulról tágítgat és minden fájásnál az anyukában van, a másik felülről nyomja a babát, és fájásonként megjegyzik, hogy ezek nem rendes fájások, és így nem lesz meg a gyerek, ha nem tud nyomni.
Ez a biztonság??????? Ezt tudja nyújtani ma Magyarországon egy átlag kórház? És az otthonszülést nevezik veszélyesnek és azt tartják felelőtlennek, aki otthon 2 szakember jelenlétében szépen nyugodtan, nem siettetve, támogató környezetben türelmesen hozza világra a gyermekét?
Ez a jelenet mindent jelent számomra csak nem a biztonságot és a támogató környezetet. Miért tartják ezt normálisnak? Miért van az, hogy a nők ez ellen nem lázadnak fel? Vagy csak én vagyok ennyire megrögzötten természetesség párti? És én vagyok a fura?
A jó pár fájás, nyomatás és tágítgatás után az orvos arra jut, hogy segítsünk az anyukán és készítsük elő császármetszésre.
Sírni tudtam volna. És nem tehetek mást, mint hogy előkészítem császármetszésre.
Az anyuka is azt gondolja ezek után, hogy ez a legjobb választási lehetőség, mert már ő sem bírja tovább.
A császármetszés 1 órán belül lezajlott. A baba a melegítő asztalon volt pólyába fektetve és nagy szemekkel nézte, hogy hova került. Láttam, hogy zavarja a fény, lekapcsoltam a villanyt. Sírdogálni kezdett, úgyhogy az ölembe vettem és elmeséltem neki, hogy mi történt. Közben lassan ringattam. Néha felsírt, tudtam, hogy az elmúlt eseményekről mesél. Addig ringattam és a kezemben tartottam, amíg nem vihettem az anyukához, hogy a mellkasára helyezzük Bőr-bőr kontaktusba. Közben szép lassan elkezdett csordogálni a tejem, mert nekem is ilyenkor szokott enni Boldizsár és nemsokára el kell vonulnom, hogy lefejjem az következő alkalomra az anyatejet.
Kihozták az anyukát, siettem a babával és gyorsan meztelenül az anya mellkasára tettük. Már nagyon kereste a cicit. Szerencsére megtalálta és tudott ügyesen szopizni.
A két szülésznő, akikkel ügyeletben voltam, fiatalok 30 körüliek, de még nem igazán gondolkoznak a gyerekvállaláson és a szülésen. Ha ilyen szüléseket láttam volna csak az elejétől kezdve, és nem tudnám, hogy a szülés alakulhat egészen másképp is, akkor valószínűleg én sem szeretnék szülni. Mert :
-  „Ki akar ilyen kiszolgáltatottan, szenvedni órákon keresztül?”

Egy kis gyorstalpaló tanfolyam az Epidurális érzéstelenítésről:
EDA - a csigolyák mögött elhelyezkedő epidurális térbe, egy nagy tű segítségével bevezetnek egy kanült és ezen keresztül tudják adagolni, a kívánt fájdalomcsillapító gyógyszert.

„Alacsony kockázatú, spontán szülések esetén nem a legjobb választás az Epidurális érzéstelenítés, mivel a mellékhatások felülmúlják az előnyöket. Az anyáknak felkészítésre, valamint szülésznői támogatásra van szükségük, és ösztönözni kell őket arra, hogy először próbálják ki az egyéb fájdalomcsillapítási lehetőségeket:

  • Masszázs,
  • Tudatos légzés/ légzéskontroll,
  • Hipnózis és Vizualizáció,
  • Aromaterápia,
  • Reflexológia,
  • Akupunktúra,
  • TENS,
  • Bach virágterápia,
  • Forró víz (kád, zuhany, borogatás),
  • Választott testhelyzet a vajúdás és a szülés alatt,
  • Támogató, biztonságos környezet.

Ha azonban a nőt elláttuk a megfelelő információkkal, és megértette azokat, az ő döntése, hogy mit szeretne igénybe venni.

Mellékhatások:

  • szülő nő járásképtelen, ezért a szülés során ágyhoz kötött
  • Az elől fekvő rész leszállásának és forgásának zavara, ezt általában oxitocinos infúzió adásával oldják meg. Ez a legfőbb oka, hogy:
  • az EDA alkalmazásakor megemelkedik a műszeres szülésbefejezések aránya.
  • Hirtelen bekövetkező vérnyomásesés
  • Súlyos fejfájást okozhat, ha a dura mater-t átszúrják. A szülést követően az anyának 24 óráig laposan kell feküdnie, ha ez történt
  • Fertőzés a szúrás helyén.
  • Az alsó végtagok elnehezülnek, hőmérsékletük megemelkedik -- Magzati test hő emelkedése, láz -- ez a hatás a vajúdás elhúzódásával fokozódik -- folyamatos magzati szívhang monitorozásra van szükség
  • Neurológiai problémák: a gerincvelő sérülése
  • hátfájás, láz, alacsony vérnyomás, remegés, katéter okozta fertőzés, allergia, viszketés, idegsérülés, haematóma, tályog, vizeletretenció
  • Ezek mellett folyamatos infúzió adása, a vérnyomás esés megelőzésére.
  • Pulzus és vérnyomás mérése és a kontrakciók vizsgálata félóránként, magzati monitorozás folyamatosan
  • A húgyhólyagban érzett ingerek kiesnek, ezért a vajúdó nem fogja érezni a vizeletürítés ingerét. Segíteni kell, hogy 2 óránként ürítse a hólyagot, ha kell katéter segítségével. A telt hólyag gátolja a vajúdás menetét.
  • A vajúdás során csak felügyelet mellett feküdhet hanyatt, mivel ez a testhelyzet gátolja a placenta keringését és magzati szívhangesést okozhat.
  • Az EDA alkalmazása során gyakran elvész a nyomási reflex, így az anya nem fogja tudni, hogy mikor kell pontosan nyomnia.
  • A vajúdás és a kitolási szak is hosszabb
És számomra a legfontosabb:
  • az anya és újszülött közötti kontaktus és a szoptatás késedelmes kezdete
  • az anya és a kisbaba szeparációja a szülés után
  • aluszékony a kisbaba nehéz felébreszteni
  • csökkent szopóreflex
  • csökkent tejbevitel

Ezek mind a sikeres szoptatást és a tejtermelődést és a tejbelövellést negatívan befolyásolják.
Természetesen vannak olyan kivételes esetek, amikor az Epidurális érzéstelenítés nagy segítséget tud nyújtani, de semmiképpen nem szabadna ilyen könnyelműen alkalmazni. 




Papp Z. – Szülészet- nőgyógyászat tankönyve
Janet Medforth, Susan Battersby, Maggie Evans, Bevely Marsh, Angela Walker - Szülésznők és védőnők kézikönyve

2 comments:

  1. Kedves Anna!
    Még csak ezt a bejegyzésedet olvastam, de már bőgök. Én 9 éve éltem át egy kórházi, de nyugodt szülést (a szülésznőmnek Vass Gabinak köszönhetően) a Szent Imrében. El sem tudom mondani, mennyire jó, hogy így látod a dolgokat és folytasd az írást! Köszönöm
    Kriszti

    ReplyDelete
  2. Eda-val kapcsolatban csak annyi hozzàfūzés,hogy lehet vele nyugodtan jàrkàlni,labdàzni,enni,inni,szülõszéket hasznàlni,apàval együtt ringatòzni.Ezért hívjàk "sétàló edànak"
    Azt SE felejtsük el,hogy izomrelaxàns hatàsa van és olykor pont ez a tulajdonsàga segít elkerülni a csàszàrmetszést,merthogy ellazítja a masszívan tartó méhszàjat.
    Bizonyos méhszàjstàtusz utàn(bõ 4)ismétlõ dózist nem kell adni így a kitolàsi szakra pont annyira fog még hatni,hogy oda tudjon a kismama koncentràlni a tolófàjàsokra, de csillapítja a kitolàsi szak egyébb kellemetlenségeit.
    Mondom ezt úgy,hogy sok inkàbb úgy fogalmaznék bio szülést kísértem végig.
    Az EDA nem ellenség csak jól kell tudni alkalmazni a szakembernek.

    ReplyDelete